Idrettsskader

Idrettsskader undersøkelse av naprapat

Idrettsskader er et vidt begrep. Vi tenker ofte på toppidrettsutøvere når vi hører ordet idrettsskade. Men slike skader forekommer i alle type idretter på alle nivåer. Spekteret er stort og varierer fra alvorlige bruddskader til milde skader som går over av seg selv i løpet av noen dager. En idrettsskade kan ramme alle kroppens ulike deler, avhengig av typen idrett som utføres. Skader i ankel, kne og skuldre er vanlig i kontaktidretter som fotball og håndball, mens overbelastningsskader som benhinnebetennelse, løperkne og smertetilstander rundt hoftene er vanlig blandt løpere.

Hva gjør naprapaten?

Vi har utdypet kompetanse i idrettsmedisin, rehabilitering og funksjonell trening. Dette gjør oss rustet til å diagnostisere, behandle og rehabilitere idrettsskader. Når du kommer til Sørlandet Naprapatklinikk er vårt første mål å avdekke alvorlig skade som krever medisinsk oppfølging. Gjennom en grundig undersøkelse og gjennomgang av skadehistorien avgjør vi om din skade kan behandles hos oss. Når vi har satt diagnosen legger vi opp en behandlingsplan og rehabiliteringsplan individuelt tilpasset deg og din skade. Nyere forskning viser at tidlig rehabilitering er viktig for å komme raskere tilbake til idretten, og for å oppnå et bra resultat på sikt.

Rehabilitering idrettsskade

Gode råd ved akutt skade

Ved de fleste akutte skader forekommer det en umiddelbar blødning som i mange tilfeller vil synes som en hevelse ved skadestedet innen få minutter. Når skaden har skjedd er det avgjørende å begrense denne blødningen så raskt som mulig, for å lette opptreningen i etterhånd. Til dette trenger du ispose og kompressjonsbandasje. På engelsk har akuttbehandling av idrettsskader fått kodeordet PRICE, for å hjelpe deg å huske hva som må gjøres akutt.

  • P = Protection (beskyttelse)
    Skadestedet må beskyttes mot ytterligere skade, og det er spesielt viktig de første 48 timene. Grunnen er at i denne perioden vil det fortsatt kunne blø inne i det skadde vevet.
  • R = Rest (hvile)
    Skadestedet skal holdes i ro, det vil for eksempel si at man ikke skal tråkke ned på en skadet ankel. Begrunnelsen er den samme; å unngå blødning.
  • I = Ice (nedkjøling)
    Nedkjøling virker først og fremst smertedempende. Ved å redusere temperaturen på skadestedet kan også blødningen bli mindre. Man kan bruke knust is, ispose eller kjølespray til dette. Man bør kjøle ned i hvert fall de første 4–8 timer, eller så lenge det gjør vondt. Det kan gjøres ved at man kjøler ned med rennende kaldt vann i 20 minutter hver 3. til 4. time.
  • C = Compression (kompresjon med trykkbandasje)
    Man legger en trykkbandasje rundt skadestedet. Den skal være så stram som mulig, men uten å strupe sirkulasjonen forbi skadestedet. Kompresjonen bør opprettholdes de første 48-72 timer.
  • E = Elevation (elevasjon, å få den skadde kroppsdelen opp)
    Det skadede stedet skal holdes høyt (over hjertehøyde). Blodtrykket blir da lavere på skadestedet, og man minsker blødningen.

Det er avgjørende for utfallet av skaden at effektiv PRICE-behandling igangsettes så fort som mulig – selv før man har en sikker diagnose. IKKE TAP TID! God førstehjelp etter disse prinsippene bidrar til at det ofte blir lettere å stille en eksakt diagnose (bl.a. fordi det er mindre hevelse).

PRICE-behandlingen må fortsette kontinuerlig i 1-2 døgn for å være effektiv.