Opptrening etter fødsel

Det skjer fantastiske ting med kroppen din når barnet vokser og utvikler seg inni magen din! Men det er ikke til å legge skjul på at kroppen har endret seg. I ni måneder vokser magen innenfra og magemusklene, bukhinnen og bindevevet tøyes ut for å gi plass til det lille underet. Etter fødselen kan vi sammenligne magemusklene og de indre strukturene med en gammel gummistrikk. De er slappe og uttøyde. Magen er ofte pløsete, myk og mistet mye av sin elastisitet.

Hjelp til å få tilbake magens funksjon – Opptrening etter fødsel

En pløsete og myk mage er desverre ikke bare en endring i utseendet, men også en betydelig endring i funksjonen. Det er viktig å få kontroll på den dype delen av magen og bekkenbunnen for å kunne fungere i hverdagen, og spesielt viktig er det å få dette på plass før du starter med vanlig trening. Til dette trengs det ofte kyndig hjelp. Vi hjelper deg å finne tilbake din kontroll og veileder deg trygt tilbake til vanlig trening, når kroppen din er klar for det.

Problemer som kan oppstå etter en graviditet

Det å bli foreldre er på mange måter en fantastisk opplevelse, men det kan også by kvinnekroppen på noen problemer i ettertid. Noen merker endringene umiddelbart etter fødselen, men problemene kan også oppstå en god stund etterpå. Spesielt utsatt er du om du starter med vanlig trening før kroppen er klar for det. Eksempel på plager som kan oppstå:

  • Vondt i rygg og/eller bekken
  • Separerte magemuskler (diastase)
  • Lekkasje
  • Mage og tarm problematikk
  • Problemer med å stabilisere mage (core)