Skuldersmerte

Smerter i arm Naprapatbehandling

Skulderen er en kompleks struktur designet for stor bevegelighet samtidig som den skal tåle belastning. Skulderleddet er derfor utstyrt med et stort leddhode på overarmen og en liten leddpanne plassert ytterst på skulderbladet. Fra skulderbladet er kragebenet det eneste benet som forbinder skulderleddet til resten av kroppen. Musklene i skulderregionen er dermed det eneste som “holder på plass” skulderbladet mot ribbeina i brystryggen. Dette betyr at musklenes funksjon og styrke er en viktig faktor i hvordan “hele pakka” fungerer.

Vanlige årsaker til skuldersmerte

Skuldersmerte kan ha mange ulike årsaker og ofte er det en kombinasjon av flere. Smerten kan komme fra skulderleddet, omkringliggende muskler, sener, slimposer, nerver, nakke eller rygg. Årsaken til smerten kan være holdningsrelatert, ensformig bruk av armen(e), skade som følge av slitasje eller trauma, nerveinnklemning i skulder/nakke, frossen skulder, mm.

Hva gjør naprapaten?

For det meste kan skuldersmerte diagnostiseres gjennom en samtale mellom pasient og naprapat i kombinasjon med en grundig undersøkelse. Her vil naprapaten utføre ulike tester, kontrollere om nervene er påvirket, teste muskler i skulder, nakke og rygg, samt undersøke bevegeligheten i skuldrene og ryggsøylen.

Behandling av skuldersmerte gjør vi i de fleste tilfellene med teknikkene pressur av triggerpunkter i muskulaturen, tverre friksjoner av sener og senefester, massasje, leddbehandling og nålebehandling. Det er ikke alltid vi benytter alle disse teknikkene, men vi velger ut en kombinasjon som er tilpasset hver enkelt tilstand. Rehabilitering er også viktig for å få bukt med skuldersmerter på sikt, men i første rekke starter man som oftest med behandling for å dempe smertene. Bakenforliggende årsaker må selvsagt også granskes, og i mange tilfeller oppstår smerter i skulderen som følge av kroppsholdning, ergonomi på jobb, overbelastning eller hverdagslige aktiviteter som PC, tv og bruk av mobil eller nettbrett.

Naprapatbehandling skuldersmerte

Gode råd om skuldersmerte

Akutt skuldersmerte (dag 1-3):

  • Har smerten oppstått etter et kjent trauma anbefaler vi at du kjøler ned skulderen så raskt som mulig i ca. 20 min og holder armen i ro inntil skulderen er undersøkt av kyndig hjelp.
  • Om strukturell skade er avkreftet (billeddiagnostikk) kan vi anbefale lett bevegelse om smertene tillater det, gjerne ved å bruke andre armen (hindrer at du bruker musklene i den smertende skulderen). Ved å bevege i skulder og arm gjevnlig hindrer du at du stivner til og klarer ofte å komme raskere tilbake igjen. Unngå likevel de mest smertefulle bevegelsene.

Langvarig skuldersmerte (mer enn 3 dager):

  • Våre råd vil her variere avhengig av smertens bakomliggende årsak. Generelt kan vi anbefale at du retter opp holdningen din. Tenk deg at du har en luftballong festet til issen (den bakerste delen av hodets topp) som drar deg oppover. Du vil da redusere svaien i korsryggen, krummen i brystryggen og svaien i nakken (“gjøre ryggsøylen lang”). Legg merke til hvordan skuldrene automatisk da faller litt lenger bak (uten at du bruker muskelstyrke til å “dra bak skuldrene”). Dette er den beste posisjonen skulderen kan være i, og det gir din skulder bedre forhold for å kunne leges.

Skuldersmerter kan gi seg av seg selv, men vi kan hjelpe deg med behandling slik at smertene gir seg raskere, samt gi deg veiledning i hvordan du kan forhindre tilbakefall. Uten noe tiltak kan perioden med smerte og nedsatt funksjonsevne bli unødvendig lang og risikoen for tilbakefall er større.